Obserwując rozwój świata, trudno nie zauważyć, że w ostatnich latach Internet ma coraz większy wpływ na życie człowieka. Jak słusznie zauważył Marshall McLuhan (2004), mechaniczne procesy przekształcają się w procesy sterowane elektronicznie. Dziś, aby przekazać wiadomość, nie potrzebujemy listonosza ani papieru; możemy natychmiastowo wysłać e-maila, który dociera do odbiorcy w kilka sekund. Mamy możliwość prowadzić rozmowy z ludźmi na całym świecie, niezależnie od dzielącej nas odległości. Korzystając z komputera uczymy się, zakładamy firmy, dokonujemy zakupów w sklepach internetowych, korzystamy z serwisów informacyjnych, rozmawiamy za pośrednictwem komunikatorów i piszemy e-maile. Internet wkracza w nasze codzienne życie, pracę, naukę i czas wolny (Wellman, Quan-Haase, Boase i Chen, 2002).
W świetle tych rozważań pojawia się jednak istotne pytanie, które nurtuje uczonych z różnych dziedzin naukowych od lat: jaki wpływ ma ten wirtualny świat na jakość naszego życia?
Naukowcy dyscyplin społecznych zaczynają rozumieć wzajemne relacje między korzystaniem z mediów społecznościowych a indywidualnym zdrowiem psychicznym człowieka. Świat wirtualny wkracza obecnie do praktycznie każdej sfery: reklamy, pracy, relacji interpersonalnych i życia towarzyskiego. Jest to przestrzeń bez granic, gdzie zdaje się, że można przyjąć dowolną tożsamość. Pytanie, które się nasuwa, dotyczy wpływu tego świata na nasze codzienne funkcjonowanie i czy jesteśmy w stanie go kontrolować zgodnie z naszymi normami i zasadami obowiązującymi w rzeczywistym życiu. Czy media społecznościowe przynoszą korzyści czy też szkodzą? Badania wykazały zarówno negatywne, jak i pozytywne skutki wykorzystania współczesnych mass mediów komunikacyjnych na samopoczucie, samoocenę i stan zdrowia użytkowników. Samoocena może być kształtowana zarówno przez istotne wydarzenia w naszym życiu, jak i przez czynniki zewnętrzne, takie jak opinie innych ludzi. Media społecznościowe odgrywają tu istotną rolę, ponieważ mogą zarówno wzmacniać nasze poczucie własnej wartości, jak i je obniżać. Proces kształtowania samooceny zaczyna się już od wczesnego dzieciństwa i jest wynikiem sposobu, w jaki przetwarzamy informacje na temat naszego własnego "Ja".
Rozwój technologii i powszechne korzystanie z mediów społecznościowych miały bez wątpienia wpływ na tworzenie więzi społecznych i zaspokajanie naszych potrzeb, wpływając jednocześnie na nasze samopoczucie i nastrój. Te platformy podnoszą naszą potrzebę akceptacji ze strony innych osób. Nasz wizerunek staje się znacznie istotniejszy niż kiedykolwiek wcześniej, często utożsamiając naszą wartość z tym, co robimy, a nie z naszą osobowością. Nieustannie szukamy uznania od innych w odniesieniu do każdej naszej aktywności. Gdy to uznanie otrzymujemy, czujemy się dobrze, ale gdy go brakuje, nasza samoocena cierpi. W celu uzyskania tego rodzaju akceptacji często publikujemy treści i zdjęcia na naszych profilach, które zdobywają polubienia i komentarze. To wszystko aktywuje w mózgu ośrodek nagrody i powoduje wydzielanie neuroprzekaźnika - dopaminy. Niestety, ta nagroda jest krótkotrwała i po pewnym czasie nasze samopoczucie ponownie może ulec pogorszeniu.
Mamy szczególny sposób postrzegania przejawów publicznej sympatii, które otrzymujemy od osób ważnych dla nas. Widzimy je jako potwierdzenie wsparcia, co pozwala nam czuć się potrzebnymi i lubianymi. Dla tych, którzy mają niższe poczucie własnej wartości, ilość relacji społecznych jest równie ważna jak ich jakość. Dlatego nawet najmniejsze wyrażenie sympatii jest dla nich istotne i pomaga w utrzymywaniu przekonania o swojej wartości. W szczególności młode osoby są bardzo wrażliwe na te kwestie i często doświadczają dylematów dotyczących swojej tożsamości i przynależności społecznej. Zastanawiają się, kim chcą być, z kim chcą się identyfikować, kim są i jak dużą rolę odgrywają. W okresie dojrzewania odrzucenie przez rówieśników może być traktowane jako traumatyczne przeżycie. Dlatego dla młodych ludzi zdobywanie akceptacji i poczucia przynależności do grupy jest sprawą o szczególnym znaczeniu.
Pozorna doskonałość
Jedną z najczęstszych pułapek, jakie czyhają na nas na mediach społecznościowych, jest tendencja do prezentowania jedynie najlepszych fragmentów naszego życia. Wirtualne wpisy z życzeniowymi zdjęciami, idealnymi wakacjami, czy nowymi zdobyczami są obecne na każdym kroku. Porównywanie swojego życia do pozornie doskonałych życiowych narracji innych może prowadzić do obniżonej samooceny i poczucia, że jesteśmy gorsi od innych. Pasywne przeglądanie mediów społecznościowych wiąże się z obniżonym dobrostanem – poprzez porównywanie się z innymi użytkownikami, publikowanymi treściami, zdjęciami lub udziałem w różnych wydarzeniach spada jego subiektywne poczucie własnej wartości.
Perfekcja vs rzeczywistość
W mediach społecznościowych, a także w całym internetowym świecie, istnieje zawsze możliwość udoskonalenia i poprawienia wizerunku. Dlaczego więc nie skorzystać z tej szansy? Możemy automatycznie dodać makijaż, szybko poprawić oświetlenie i kolory oraz nałożyć filtr, który odmieni nasze zdjęcie. Jednak, czy to naprawdę ukazuje nas w sposób autentyczny i naturalny? Niestety, perfekcja nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. W mediach społecznościowych nie brakuje perfekcyjnych selfie, idealnych zdjęć jedzenia czy różnych miejsc i przedmiotów. Gonitwa za doskonałością często wynika z zazdrości i pragnienia pokazania siebie innym w lepszym świetle. Kiedy przeglądamy zdjęcia naszych znajomych, często sami pragniemy takiego kolorowego życia, więc starannie kreujemy je nawet na potrzeby jednego zdjęcia.
Fear of Missing Out (FOMO)
Obawa przed wypadnięciem z obiegu, czyli Fear of Missing Out (FOMO to lęk i obawa, że możemy przegapić coś ważnego, gdy nie jesteśmy dostępni online. Ten problem dotyka znaczną część użytkowników internetu w Polsce, gdzie już 14% z nich charakteryzuje się wysokim poziomem FOMO, a kolejne 67% doświadcza go w stopniu umiarkowanym. Szczególną uwagę należy zwrócić na grupę młodych grupy ludzi w wieku od 15 do 19 lat, bowiem aż 94% doświadcza wysokiego lub umiarkowanego poziomu FOMO.
Porównania społeczne
Porównania społeczne „w górę”, w które ludzie angażują się podczas korzystania z mediów społecznościowych, powodują obniżenie samooceny (Vogel i in., 2014). Z takim mechanizmem mamy do czynienia gdy porównujemy się z tymi, których uważamy za lepszych od nas. Często koncentrują się one na chęci poprawy naszego obecnego poziomu umiejętności, więc możemy lepiej porównać się z kimś lepszym i szukać sposobów, dzięki którym możemy osiągnąć podobne wyniki.
Niektórzy uważają, że media społecznościowe mogą doprowadzić do upadku ludzkości, jednak nie można zaprzeczyć, że mają one również pozytywne aspekty. Oto kilka z nich.
Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów
Media społecznościowe pozwalają każdej osobie z łączem internetowym nawiązywać interakcje i rozmawiać z ludźmi z każdego miejsca na świecie.To może przynosić poczucie bliskości i wsparcia.
Edukacja i rozwój:
Media społecznościowe umożliwiają dostęp do wiedzy i informacji. Możemy uczyć się nowych rzeczy, uczestniczyć w dyskusjach i pozszerzać swoje horyzonty. Różne platformy pozwalają użytkownikom na śledzenie treści związanych z ich pasjami i zainteresowaniami. Możemy subskrybować strony, konta i grupy, które dotyczą tematów, które nas fascynują, co pozwala na systematyczne zgłębianie wiedzy w wybranej dziedzinie.
Wsparcie społeczności:
W przypadku trudnych chwil lub doświadczeń życiowych, media społecznościowe mogą zapewniać wsparcie emocjonalne poprzez grupy wsparcia, fora dyskusyjne i konwersacje z osobami przeżywającymi podobne sytuacje.
Higiena cyfrowa to chroniące zdrowie zachowania związane z używaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, zwłaszcza internetu i urządzeń ekranowych.
Ogólnopolskie Badanie Higieny Cyfrowej 2022
Badanie przeprowadzono w listopadzie 2022 roku na reprezentatywnej grupie dorosłych użytkowniczek i użytkowników w Polsce, co daje obraz poziomu higieny cyfrowej polskiego społeczeństwa, którego 88,4% korzysta w 2023 r. z internetu.
Wybrane wyniki mówią o tym, że:
*14,3% osób dorosłych kontroluje swój czas ekranowy, 21,9% ogranicza liczbę powiadomień;
*9,3% badanych unika używania urządzeń ekranowych przed snem, a 18,1% unika kładzenia telefonu przy lub w łóżku przed zaśnięciem;
*20,3% osób wykonując czynności wymagające skupienia, jak praca czy uczenie się, usuwa telefon z zasięgu wzroku;
*tylko co czwarta osoba spożywa posiłki bez ekranu w zasięgu wzroku.
Zachowywanie właściwej cyfrowej higieny przez dorosłych nabiera szczególnego znaczenia ze względu na to, że w wielu przypadkach to oni pełnią rolę wzorca dla dzieci i młodzieży w tym obszarze. Rodzina, szkoła oraz najbliższe otoczenie są fundamentalnymi przestrzeniami, w których młodsze pokolenie powinno zdobywać umiejętności korzystania z urządzeń ekranowych i internetu w sposób sprzyjający ich zdrowiu. Dlatego też niezmiernie istotne jest podejmowanie działań edukacyjnych, które promują higienę cyfrową i są ukierunkowane na dorosłych. Kluczowym elementem tych działań jest poznanie i zrozumienie, w jaki sposób dorośli obecnie korzystają z technologii, co stanowi podstawę do opracowania efektywnych programów edukacyjnych.
Skrót do krótkotrwałej przyjemności
Uzależnienie od internetu jest zaliczane do kategorii uzależnień behawioralnych. W tym przypadku dochodzi do sytuacji, w której zaczynamy postrzegać aktywność online jako główne źródło przyjemności i staje się ona nieodłączną częścią naszego życia. W praktyce oznacza to, że korzystanie z internetu staje się dla nas skrótem do doświadczania szczęścia. Warto jednak zaznaczyć, że satysfakcja po uzyskaniu polubienia czy komentarza na platformach takich jak Facebook jest krótka i przemijająca. To z kolei prowadzi do tego, że szybko tęsknimy za tymi samymi uczuciami, co z kolei skłania nas do jeszcze intensywniejszego spędzania czasu na mediach społecznościowych. Kiedy pytamy o korzyści wynikające z korzystania z takich platform jak Facebook, Instagram czy YouTube, można wskazać wiele odpowiedzi, jednak warto zastanowić się, czy te rzekome korzyści nie prowadzą do utraty innych ważnych aspektów naszego życia.
Podsumowanie
Podsumowując, współczesny świat jest zdominowany przez internet i media społecznościowe, które mają znaczący wpływ na otaczającą nas rzeczywistość. Korzystając z zaawansowanych technologii, możemy komunikować się, pracować, uczyć się, i rozwijać z większą wydajnością niż kiedykolwiek wcześniej. Niemniej jednak, pojawiają się pytania dotyczące wpływu tego wirtualnego świata na jakość naszego życia oraz nasze zdrowie psychiczne. Badania naukowe wykazują, że media społecznościowe mają zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki dla naszego zdrowia psychicznego. Z jednej strony, pomagają one nawiązywać i utrzymywać kontakty, rozwijać się intelektualnie oraz znaleźć wsparcie emocjonalne w trudnych chwilach. Z drugiej strony, porównania społeczne, dążenie do prezentowania pozornej doskonałości, czy lęk przed wykluczeniem z online społeczności to pułapki, które mogą obniżać naszą samoocenę i wpływać negatywnie na nasze samopoczucie.
Ponadto, uzależnienie od internetu staje się coraz bardziej powszechne. Korzystanie z mediów społecznościowych często staje się źródłem krótkotrwałej przyjemności, a nieodłączna potrzeba uzyskiwania pochwał i akceptacji online może wpływać negatywnie na nasze samopoczucie.
Warto podkreślić, że zachowanie właściwej cyfrowej higieny jest kluczowe, szczególnie dla dorosłych, którzy często pełnią rolę wzorca dla młodszych pokoleń. Edukacja w zakresie korzystania z technologii w sposób sprzyjający zdrowiu jest istotnym aspektem walki z potencjalnymi negatywnymi skutkami mediów społecznościowych.
Media społecznościowe to narzędzie, które ma potencjał zarówno wspierać, jak i zakłócać nasze życie. Kluczem jest umiejętne zarządzanie czasem spędzanym online, by korzystać z tych platform z umiarem i dbać o swoje zdrowie psychiczne oraz relacje społeczne.
Bibliografia:
Bigaj, M. (red.), Woynarowska, M. (red.), Ciesiołkiewicz, K., Klimowicz, M., Panczyk, M. (2023). Higiena cyfrowa dorosłych użytkowniczek i użytkowników internetu w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Newsline. → www.higienacyfrowa.pl
Curran, T., & Hill, A. P. (2019). Perfectionism is increasing over time: A meta-analysis of birth cohort differences from 1989 to 2016. Psychological Bulletin, 145(4), 410–429. https://doi.org/10.1037/bul0000138
Jupowicz-Ginalska A., Kisilowska M., Jasiewicz J., Baran T., Wysocki A., (2019), FOMO 2019. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań, Warszawa: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego [online, dostęp z dn. 9.09.2023]
P. Verduyn, O. Ybarra, M. Résibois, J. Jonides, E. Kross, Do Social Network Sites Enhance or Undermine Subjective Well-Being? A Critical Review, “Social Issues and Policy Review” 2017, No. 11(1)
Vogel, E. A., & Rose, J. P. (2016). Self-reflection and interpersonal connection: Making the most of self-presentation on social media. Translational Issues in Psychological Science, 2(3), 294–302. https://doi.org/10.1037/tps0000076
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie może być traktowany jako źródło diagnozy. Nie stanowi on jakiejkolwiek porady medycznej. Pamiętaj, że każdy przypadek jest indywidualny. W przypadku problemów z własnym zdrowiem, celem uzyskania właściwych informacji każdorazowo należy skonsultować się z profesjonalistą.
Autor
Studentka III roku psychologii na UKSW. W wolnym czasie uwielbiam opiekować się roślinami, zwierzętami, szydełkować oraz haftować. Jestem zaangażowana w działanie organizacji studenckich oraz Koła Naukowego Studentów Psychologii na UKSW. Nie zamykam się na żadną ścieżkę związaną z psychologią, jednak najbardziej interesuje mnie psychologia kliniczna i psychoterapia.
Bez wątpienia, każdy z nas chociaż raz w życiu słyszał o Mike’u Tysonie – dwukro...
Obserwując rozwój świata, trudno nie zauważyć, że w ostatnich latach Internet ma...
Obecnie media oraz urządzenia, dzięki którym mamy możliwość korzystania z nich o...
psychologicznie.pl
Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje o psychologii i zdrowiu psychicznym
Pliki cookies i prywatność
Używamy plików cookies w celach marketingowych i statystycznych. Korzystamy z nich, aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia użytkownika. W każdej chwili możesz edytować swoje ustawienia plików cookies. Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą polityką prywatności
Pliki cookies i prywatność
Używamy plików cookie, aby pomóc Ci w sprawnej nawigacji i wykonywaniu niektórych funkcji. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje o wszystkich plikach cookie w każdej kategorii zgody. Pliki cookie, które są sklasyfikowane jako „Niezbędne”, są przechowywane w Twojej przeglądarce, ponieważ są niezbędne do umożliwienia podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować, w jaki sposób korzystasz z tej witryny, przechowywać Twoje preferencje oraz dostarczać treści i reklamy, które są dla Ciebie odpowiednie. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją uprzednią zgodą. Możesz włączyć lub wyłączyć niektóre lub wszystkie te pliki cookie, ale wyłączenie niektórych z nich może wpłynąć na jakość korzystania ze strony.
Niezbędne pliki cookies
Niezbędne pliki cookies są wymagane do działania podstawowych funkcji tej witryny. Jest to na przykład zapewnienie bezpiecznego logowania. Niezbędne pliki cookies nie przechowują żadnych danych osobowych.
Cookie |
Domena | Ścieżka | Typ | Ważność |
Opis |
---|---|---|---|---|---|
XSRF-TOKEN | psychologicznie.pl | / | Niezbędne |
2 godziny |
Ten plik cookie został napisany, aby pomóc w bezpieczeństwie witryny w zapobieganiu atakom typu Cross-Site Request Forgery. |
_GRECAPTCHA | www.google.com | /recaptcha | Niezbędne | 6 miesięcy |
Google reCAPTCHA ustawia niezbędny plik cookie (_GRECAPTCHA) podczas wykonywania w celu zapewnienia analizy ryzyka. |
_GRECAPTCHA cookie was first detected on: https://psychologicznie.pl/ | |||||
PHPSESSID | psychologicznie.pl | / | Niezbędne | Sesja | Plik cookie generowany przez aplikacje oparte na języku PHP. Jest to identyfikator ogólnego przeznaczenia używany do obsługi zmiennych sesji użytkownika. Zwykle jest to liczba generowana losowo, sposób jej wykorzystania może być specyficzny dla witryny, ale dobrym przykładem jest utrzymywanie statusu zalogowania użytkownika między stronami. |
__stripe_mid | .psychologicznie.pl | / | Niezbędne | 1 rok |
This cookie is associated with Calendly, a Meeting Schedulers that some websites employ. This cookie allows the meeting scheduler to function within the website. |
__stripe_sid | .psychologicznie.pl | / | Niezbędne | 30 minut | This cookie is associated with Calendly, a Meeting Schedulers that some websites employ. This cookie allows the meeting scheduler to function within the website. |
psychologicznie_session | psychologicznie.pl | / | Niezbędne | 2 godziny |
|
m | m.stripe.com | / | Niezbędne | 13 miesięcy |
|
lastplace | psychologicznie.pl | / | Niezbędne | 1 dzień |
Analityczne pliki cookies
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje na temat wskaźników, takich jak liczba odwiedzających, współczynnik odrzuceń, źródło ruchu itp.
Cookie |
Domena | Ścieżka | Typ | Ważność |
Opis |
---|---|---|---|---|---|
_ga | .google.com | / | Analityczne |
2 lata | Służy do rozróżniania użytkowników. |
_ga_"identyfikator-kontenera" | .google.com |
/ | Analityczne | 2 lata | Służy do przechowywania stanu sesji. |
_hjSessionUser_{site_id} | / | Cookie | 1 rok | Ustawiany, gdy użytkownik po raz pierwszy wyląduje na stronie. Utrwala identyfikator użytkownika Hotjar, który jest unikalny dla tej witryny. Hotjar nie śledzi użytkowników w różnych witrynach. Zapewnia, że dane z kolejnych wizyt w tej samej witrynie są przypisywane do tego samego identyfikatora użytkownika. Typ danych JSON. | |
_hjid | / | Cookie | 1 rok | Jest to stary plik cookie, którego już nie ustawiamy, ale jeśli użytkownik ma go niewygasłego w swojej przeglądarce, ponownie wykorzystamy jego wartość i przeniesiemy do _hjSessionUser_{site_id}. Ustawiany, gdy użytkownik po raz pierwszy wyląduje na stronie. Utrwala identyfikator użytkownika Hotjar, który jest unikalny dla tej witryny. Zapewnia, że dane z kolejnych wizyt w tej samej witrynie są przypisywane do tego samego identyfikatora użytkownika. Typ danych UUID. | |
_hjFirstSeen | / | Cookie | 30 minut, wydłużony w zależności od aktywności użytkownika | Identyfikuje pierwszą sesję nowego użytkownika. Używany przez filtry nagrywania do identyfikacji nowych sesji użytkowników. Typ danych boolean true/false. | |
_hjHasCachedUserAttributes | / | Cookie | - | Umożliwia nam sprawdzenie, czy zestaw danych w elemencie _hjUserAttributes Local Storage jest aktualny, czy nie. Typ danych boolean true/false. | |
_hjUserAttributesHash | / | Cookie | 2 minuty, przedłużany co 30 sekund | Pozwala nam dowiedzieć się, kiedy dowolny atrybut użytkownika uległ zmianie i wymaga aktualizacji. Typ danych Content hash. | |
_hjSession_{site_id} | / | Cookie | 30 minut, wydłużony w zależności od aktywności użytkownika | Przechowuje bieżące dane sesji. Zapewnia, że kolejne żądania w oknie sesji są przypisywane do tej samej sesji. Typ danych JSON. | |
_hjSessionTooLarge | / | Cookie | 1 godzina | Powoduje, że Hotjar przestaje zbierać dane, jeśli sesja staje się zbyt duża. Określane automatycznie przez sygnał z serwera, jeśli rozmiar sesji przekroczy limit. Typ danych boolean true/false. | |
_hjSessionResumed | / | Cookie | - | PUstawienie, kiedy sesja/nagranie jest ponownie łączone z serwerami Hotjar po zerwaniu połączenia. Typ danych boolean true/false. | |
_hjCookieTest | / | Cookie | Poniżej 100 ms, czas wygaśnięcia pliku cookie ustawiony na czas trwania sesji | Sprawdza, czy kod śledzenia Hotjar może używać plików cookie. Jeśli może, ustawiana jest wartość 1. Usuwany prawie natychmiast po utworzeniu. Typ danych boolean true/false. | |
_hjLocalStorageTest | / | Cookie | Poniżej 100 ms | Sprawdza, czy Hotjar Tracking Code może korzystać z Local Storage. Jeśli może, ustawiana jest wartość 1. Dane przechowywane w _hjLocalStorageTest nie mają czasu wygaśnięcia, ale są usuwane niemal natychmiast po ich utworzeniu. Typ danych boolean true/false. | |
_hjSessionStorageTest | / | Cookie | Poniżej 100 ms | Sprawdza, czy kod śledzenia Hotjar może korzystać z Session Storage. Jeśli może, ustawiana jest wartość 1. Dane przechowywane w _hjSessionStorageTest nie mają czasu wygaśnięcia, ale są usuwane niemal natychmiast po ich utworzeniu. Typ danych boolean true/false. | |
_hjIncludedInPageviewSample | / | Cookie | 2 minuty, przedłużany co 30 sekund | Ustawienie określające, czy użytkownik jest uwzględniony w próbkowaniu danych zdefiniowanym przez limit odsłon witryny. Typ danych boolean true/false. | |
_hjIncludedInSessionSample_{site_id} | / | Cookie | 2 minuty, przedłużany co 30 sekund | Ustawienie określające, czy użytkownik jest uwzględniony w próbkowaniu danych zdefiniowanym przez dzienny limit sesji witryny. Typ danych boolean true/false. | |
_hjAbsoluteSessionInProgress | / | Cookie | 30 minut, wydłużony w zależności od aktywności użytkownika | Służy do wykrywania pierwszej sesji odsłony użytkownika. Typ danych boolean true/false. | |
_hjTLDTest | / | Cookie | - | Próbujemy przechowywać plik cookie _hjTLDTest dla różnych alternatywnych podciągów URL, aż do niepowodzenia. Umożliwia nam próbę określenia najbardziej ogólnej ścieżki pliku cookie do użycia zamiast nazwy hosta strony. Oznacza to, że pliki cookie mogą być współdzielone w subdomenach (w stosownych przypadkach). Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany. Typ danych boolean true/false. | |
_hjClosedSurveyInvites | / | Cookie | 1 rok | Ustawiane, gdy użytkownik wchodzi w interakcję z modalem zaproszenia do ankiety. Zapewnia, że to samo zaproszenie nie pojawi się ponownie, jeśli zostało już wyświetlone. Lista identyfikatorów ankiet, zakodowanych w adresie URL. | |
_hjDonePolls | / | Cookie | 1 rok | Ustawiane, gdy użytkownik wypełni ankietę na miejscu. Zapewnia, że ta sama ankieta nie pojawi się ponownie, jeśli została już wypełniona. Lista identyfikatorów ankiet, zakodowanych w adresie URL. | |
_hjMinimizedPolls | / | Cookie | 1 rok | Ustawia, kiedy użytkownik minimalizuje ankietę w witrynie. Zapewnia, że ankieta pozostaje zminimalizowana, gdy użytkownik porusza się po witrynie. Lista identyfikatorów ankiet, zakodowanych w adresie URL. | |
_hjShownFeedbackMessage | / | Cookie | 1 dzień | Ustawiane, gdy użytkownik zminimalizuje lub zakończy widżet opinii. Zapewnia, że widżet opinii zostanie załadowany jako zminimalizowany, jeśli użytkownik przejdzie do innej strony, na której jest ustawiony na wyświetlanie. Typ danych logiczna prawda/fałsz. | |