Zdarza Ci się opóźniać wykonanie jakiegoś ważnego zadania? Szef już suszy Ci głowę o napisanie raportu, a partner czeka, aż załatwisz ostatnie formalności w urzędzie, by wreszcie wyruszyć na wymarzony urlop. Jako student wiesz, że sesja jest najważniejszym punktem każdego akademickiego semestru, a jednak czekasz do ostatniej chwili, by zacząć naukę do trudnego egzaminu. Wszystkie te sytuacje mają wspólny mianownik — są inne sprawy do załatwienia. Raport poczeka, bo trzeba wyprowadzić psa. Partner na pewno zrozumie, że do załatwienia formalności muszę mieć wysprzątane mieszkanie. Egzamin jest priorytetem, ale najpierw trzeba dokończyć czytanie romansu. Brzmi znajomo? A przecież wszystkie te sprawy nie są niezbędne do wykonania najważniejszego zadania. Ich realizacja powoduje odwlekanie priorytetów i może prowadzić do poważnych konsekwencji — zwolnienie z pracy, utrata ukochanego partnera czy konieczność powtarzania semestru. Dlaczego więc to zjawisko jest tak częste? Czytaj dalej.
Prokrastynacja to termin nowy i jeszcze mało poznany. To magiczne słowo zazwyczaj usłyszysz na uniwersyteckich korytarzach, szczególnie w intensywnym okresie zaliczeń i sesji. Dotyka głównie młodych ludzi, a dodatkowo często jest błędnie utożsamiane z lenistwem. Dotyczy noszenia się z zamiarem wykonania istotnego zadania, co w rezultacie kończy się wykonywaniem czynności w biegu lub nierobieniem niczego. Badania wskazują, że około 15-25% osób dorosłych boryka się ze zwlekaniem. Podium jednak zajmują studenci, gdyż 70-95% z nich ma problem ze zwlekaniem, a zamiast się uczyć, zajmują się rzeczami mniej istotnymi, jak na przykład przeglądaniem mediów społecznościowych [3][8].
Na prokrastynację nie ma jednej, konkretnej definicji. W najprostszym znaczeniu to tendencja do nadmiernego opóźniania rozpoczęcia lub zakończenia czynności oraz odkładania zadań do wykonania na potem. Brzmi dość niewinnie, ale stanowi spory problem współczesnego społeczeństwa. Pierwszą osobą, która wykonał serię badań nad tym tematem, był Norman Milgram, który w swoim tekście El retraso: Una enfermedad de los tempos modernos wnioskuje o przyczynie prokrastynowania w realiach nowoczesności [8]. Zakłada, że zaawansowane technologiczne społeczeństwa mają pewien system zobowiązań opierający się na deadlinach, czyli ostatecznych terminach na realizację określonych zadań, które zakładają pewne poczucie obowiązkowości, a nie wykonanie danego zadania od razu kojarzone jest z biernością i brakiem rzetelności, a w ostateczności — spadkiem zaufania do niesłownego wykonawcy. Prowadzi to do narastającego poczucia winy, dyskomfortu oraz spadku pewności siebie, które znacząco odbija się na jakości wykonywania kolejnych zadań [1][4]. Uwarunkowania występowania prokrastynacji nie są za dobrze znane. Istnieją przesłanki mówiące, że tendencja do prokrastynowania wynika ze specyficznej kombinacji cech i ich szczególnego związku z niską sumiennością, która wiąże się z obniżoną motywacją do działania, zaniżoną samodyscypliną i większym problemem z organizacją czasu [5].
Prokrastynowanie może być błędnie mylone z rozleniwieniem. Jest to pojęcie jednak zupełnie odmienne. Zgodnie z klasyfikacją Milgrama, aby dane zachowanie mogło zostać uznane za prokrastynację, powinno spełniać parę kryteriów — prowadzić do odraczania głównego i ważnego dla danej osoby celu, wywoływać dyskomfort psychiczny, a w konsekwencji powodować, że osiągnięty wynik będzie niższy niż możliwości wykonawcy [4]. Idealnym przykładem będzie historia studenta przed egzaminem. Chłopak za tydzień ma najważniejszy egzamin w tym semestrze — musi zdać statystykę. Zdaje sobie sprawę z tego, że jeśli nie zda tego egzaminu, to będzie musiał wydać pieniądze na warunek, a co gorsza, stanąć oko w oko ze statystyką w przyszłym roku. Już sama wizja zdawania wywołuje u niego sporo stresu, ale w końcu trzeba go zdać. Mija pięć dni, a nauka do egzaminu nie idzie. Student chodzi ciągle zestresowany, a na samą myśl o teście robi mu się niedobrze. Bardzo cierpi na tym jego psychika, a jednak zamiast nauki wybiera sprzątanie pokoju, spotkania ze znajomymi i granie w gry. Wcale się nie relaksuje w trakcie tych czynności, bo z tyłu głowy ciągle tkwi egzamin. Zostaje ostatni dzień do nauki, w którym w końcu udaje mu się przysiąść do podręcznika. W dniu ostatecznym nie zdaje, choć wie, że statystyka na wykładach nie była dla niego problemem. W tej przykładowej historyjce widzimy wszystkie typowe cechy zachowania prokrastynacyjnego.
Wbrew pozorom, prokrastynatorzy mogą mieć bardzo ambitne plany dotyczące własnej pracy. Przyczyna nie leży w samym braku intencji, a konieczności wykonawstwa. Ich prokrastynowanie często nie jest zamierzone i czują, że choć bardzo się starają, ciągle jednak przekładają załatwianie ważnych spraw. To już samo w sobie obniża ich poczucie własnej sprawczości [1][8]. Prokrastynowanie często powiązane jest z łatwością w uleganiu rozpraszaczom czy nadmierną impulsywnością, która wzmaga poczucie przykrości podczas wykonywania zadania. Niska samokontrola sprzyja prokrastynowaniu i wywołuje trudności w dążeniu do dalekosiężnego celu, a wzmaga poddanie się celom szybszym, bardziej na ten moment osiągalnym [6]. Wszystkie te aspekty wywołują narastające napięcie, stres, lęk oraz obawę przed porażką w wykonaniu najważniejszego zadania. To problem, który może powodować poważne uszczerbki na zdrowiu psychicznym oraz samoocenie prokrastynatora. Dusi w zarodku sukcesy, które są w zasięgu osoby prokrastynującej.
Jeszcze nie wszystko stracone! Analizy badaczki Wendelien van Eerde wskazują, że prokrastynacja jest odwracalna i można się jej oduczyć. Warto więc ciągle pracować nad samokontrolą i redukować szkodliwe nawyki związane ze zwlekaniem [5]. Jest kilka dodatkowych sposobów, by pomóc Ci zmniejszyć prokrastynowanie. Po pierwsze, wybierz jedno zadanie, które jest najważniejsze, nawet jeśli wymaga największych nakładów pracy. To wybrane zadanie podziel na mniejsze podzadania, które zrealizujesz w krótszym czasie. Pokrojenie wybranego tematu sprawi, że będzie bardziej przystępny i mniej przerażający. Prokrastynatorzy często biorą wszystko na siebie i zasypują się zleceniami, których nie są w stanie wykonać. Jeśli czujesz, że misja cię przerasta, poproś o pomoc. To żadna ujma, a pozwoli Ci skupić się na tych najważniejszych aspektach zadania, których nie jest w stanie wykonać nikt inny. Nie zapomnij o nagrodzie! Po załatwieniu sprawy warto sprawić sobie choćby małą przyjemność, by ćwiczyć uprzejmość oraz życzliwość dla samego siebie. W wolnej chwili przypomnij i zapisz na kartce swoje sukcesy. Nie muszą być ogromne. Ważne, żebyś mógł je zobaczyć. Pomoże Ci to zwiększyć poczucie własnej skuteczności oraz spojrzeć bardziej realistycznie na własne oczekiwania [2][7]. Pamiętaj też, że jedna wtopa to nie koniec świata. Bądź dla siebie wyrozumiały i naucz się wybaczać własne błędy. Osoby bardziej surowe wobec siebie odczuwają stres o większym i bardziej destrukcyjnym nasileniu, który wcale nie jest pomocny do radzenia sobie z zadaniami [1][6].
Odkładanie na później na samym początku może sprawiać przyjemność, ale zbliżające się zadanie nieuchronnie spowoduje napływ stresu, nerwów i strachu przed ograniczonym czasem czy niedokładnym wykonaniem. To takie samoutrudnianie w osiąganiu sukcesów. W końcu oblanie egzaminu można wytłumaczyć zbyt dużą ilością alkoholu na imprezie przed egzaminem niż brakiem odpowiednich kompetencji i wiedzy. Na dłuższą metę takie usprawiedliwianie może obniżać poczucie pewności siebie i spowodować lęk przed podejmowaniem nowych wyzwań, które być może są ogromną szansą na rozwój [2][5]. Sama świadomość przeszkody jest już pierwszym krokiem do zmiany. Warto zatrzymać się na chwilę w codziennym biegu i zadać sobie pytanie: Czy prokrastynacja to też mój problem?
Bibliografia:
Dryll, E. (2017). Prokrastynacja: dlaczego nadal wiemy za mało? Psychologia Wychowawcza, 12, 152-163.
Jaworska, E. (2013). Przyczyny i konsekwencje prokrastynacji akademickiej. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, 303(72), 63-72.
Knaus, W.J. (2007). Nie odkładaj spraw na później. Jak sobie radzić z ta zgubna skłonnością. Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Milgram, N., Toubiana, Y. (1999). Academic anxiety, academic procrastination, and parental involvement in students and their parents. British Journal of Educational Psychology, 69, 345–361.
Paszkowska-Rogacz, J., Poraj, G. (2017). Indywidualne właściwości a tendencja do prokrastynacji u studentów. Psychologia wychowawcza, 12, 108-121.
Sirois, F.M. (2014). Procrastination and Stress: Exploring the Role of Self-compassion. Self and Identity, 13(2), 128–145. doi: 10.1080/15298868.2013.763404.
Sirois, F.M. (2022). Procrastination. What It Is, Why It's a Problem, and What You Can Do About It. American Psychological Association.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination. A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65–94.
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie może być traktowany jako źródło diagnozy. Nie stanowi on jakiejkolwiek porady medycznej. Pamiętaj, że każdy przypadek jest indywidualny. W przypadku problemów z własnym zdrowiem, celem uzyskania właściwych informacji każdorazowo należy skonsultować się z profesjonalistą.
Autor
Studentka psychologii na Uniwersytecie Opolskim. Twórczyni projektów psychoedukacyjnych oraz aktywna działaczka społeczna. Interesuje się zagadnieniami z zakresu psychologii klinicznej i tematami związanymi z różnicami indywidualnymi. Człowiek wielu pasji – od muzyki po jeździectwo.
Bez wątpienia, każdy z nas chociaż raz w życiu słyszał o Mike’u Tysonie – dwukro...
Obserwując rozwój świata, trudno nie zauważyć, że w ostatnich latach Internet ma...
Obecnie media oraz urządzenia, dzięki którym mamy możliwość korzystania z nich o...
psychologicznie.pl
Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje o psychologii i zdrowiu psychicznym
Pliki cookies i prywatność
Używamy plików cookies w celach marketingowych i statystycznych. Korzystamy z nich, aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia użytkownika. W każdej chwili możesz edytować swoje ustawienia plików cookies. Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą polityką prywatności
Pliki cookies i prywatność
Używamy plików cookie, aby pomóc Ci w sprawnej nawigacji i wykonywaniu niektórych funkcji. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje o wszystkich plikach cookie w każdej kategorii zgody. Pliki cookie, które są sklasyfikowane jako „Niezbędne”, są przechowywane w Twojej przeglądarce, ponieważ są niezbędne do umożliwienia podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować, w jaki sposób korzystasz z tej witryny, przechowywać Twoje preferencje oraz dostarczać treści i reklamy, które są dla Ciebie odpowiednie. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją uprzednią zgodą. Możesz włączyć lub wyłączyć niektóre lub wszystkie te pliki cookie, ale wyłączenie niektórych z nich może wpłynąć na jakość korzystania ze strony.
Niezbędne pliki cookies
Niezbędne pliki cookies są wymagane do działania podstawowych funkcji tej witryny. Jest to na przykład zapewnienie bezpiecznego logowania. Niezbędne pliki cookies nie przechowują żadnych danych osobowych.
Cookie |
Domena | Ścieżka | Typ | Ważność |
Opis |
---|---|---|---|---|---|
XSRF-TOKEN | psychologicznie.pl | / | Niezbędne |
2 godziny |
Ten plik cookie został napisany, aby pomóc w bezpieczeństwie witryny w zapobieganiu atakom typu Cross-Site Request Forgery. |
_GRECAPTCHA | www.google.com | /recaptcha | Niezbędne | 6 miesięcy |
Google reCAPTCHA ustawia niezbędny plik cookie (_GRECAPTCHA) podczas wykonywania w celu zapewnienia analizy ryzyka. |
_GRECAPTCHA cookie was first detected on: https://psychologicznie.pl/ | |||||
PHPSESSID | psychologicznie.pl | / | Niezbędne | Sesja | Plik cookie generowany przez aplikacje oparte na języku PHP. Jest to identyfikator ogólnego przeznaczenia używany do obsługi zmiennych sesji użytkownika. Zwykle jest to liczba generowana losowo, sposób jej wykorzystania może być specyficzny dla witryny, ale dobrym przykładem jest utrzymywanie statusu zalogowania użytkownika między stronami. |
__stripe_mid | .psychologicznie.pl | / | Niezbędne | 1 rok |
This cookie is associated with Calendly, a Meeting Schedulers that some websites employ. This cookie allows the meeting scheduler to function within the website. |
__stripe_sid | .psychologicznie.pl | / | Niezbędne | 30 minut | This cookie is associated with Calendly, a Meeting Schedulers that some websites employ. This cookie allows the meeting scheduler to function within the website. |
psychologicznie_session | psychologicznie.pl | / | Niezbędne | 2 godziny |
|
m | m.stripe.com | / | Niezbędne | 13 miesięcy |
|
lastplace | psychologicznie.pl | / | Niezbędne | 1 dzień |
Analityczne pliki cookies
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje na temat wskaźników, takich jak liczba odwiedzających, współczynnik odrzuceń, źródło ruchu itp.
Cookie |
Domena | Ścieżka | Typ | Ważność |
Opis |
---|---|---|---|---|---|
_ga | .google.com | / | Analityczne |
2 lata | Służy do rozróżniania użytkowników. |
_ga_"identyfikator-kontenera" | .google.com |
/ | Analityczne | 2 lata | Służy do przechowywania stanu sesji. |
_hjSessionUser_{site_id} | / | Cookie | 1 rok | Ustawiany, gdy użytkownik po raz pierwszy wyląduje na stronie. Utrwala identyfikator użytkownika Hotjar, który jest unikalny dla tej witryny. Hotjar nie śledzi użytkowników w różnych witrynach. Zapewnia, że dane z kolejnych wizyt w tej samej witrynie są przypisywane do tego samego identyfikatora użytkownika. Typ danych JSON. | |
_hjid | / | Cookie | 1 rok | Jest to stary plik cookie, którego już nie ustawiamy, ale jeśli użytkownik ma go niewygasłego w swojej przeglądarce, ponownie wykorzystamy jego wartość i przeniesiemy do _hjSessionUser_{site_id}. Ustawiany, gdy użytkownik po raz pierwszy wyląduje na stronie. Utrwala identyfikator użytkownika Hotjar, który jest unikalny dla tej witryny. Zapewnia, że dane z kolejnych wizyt w tej samej witrynie są przypisywane do tego samego identyfikatora użytkownika. Typ danych UUID. | |
_hjFirstSeen | / | Cookie | 30 minut, wydłużony w zależności od aktywności użytkownika | Identyfikuje pierwszą sesję nowego użytkownika. Używany przez filtry nagrywania do identyfikacji nowych sesji użytkowników. Typ danych boolean true/false. | |
_hjHasCachedUserAttributes | / | Cookie | - | Umożliwia nam sprawdzenie, czy zestaw danych w elemencie _hjUserAttributes Local Storage jest aktualny, czy nie. Typ danych boolean true/false. | |
_hjUserAttributesHash | / | Cookie | 2 minuty, przedłużany co 30 sekund | Pozwala nam dowiedzieć się, kiedy dowolny atrybut użytkownika uległ zmianie i wymaga aktualizacji. Typ danych Content hash. | |
_hjSession_{site_id} | / | Cookie | 30 minut, wydłużony w zależności od aktywności użytkownika | Przechowuje bieżące dane sesji. Zapewnia, że kolejne żądania w oknie sesji są przypisywane do tej samej sesji. Typ danych JSON. | |
_hjSessionTooLarge | / | Cookie | 1 godzina | Powoduje, że Hotjar przestaje zbierać dane, jeśli sesja staje się zbyt duża. Określane automatycznie przez sygnał z serwera, jeśli rozmiar sesji przekroczy limit. Typ danych boolean true/false. | |
_hjSessionResumed | / | Cookie | - | PUstawienie, kiedy sesja/nagranie jest ponownie łączone z serwerami Hotjar po zerwaniu połączenia. Typ danych boolean true/false. | |
_hjCookieTest | / | Cookie | Poniżej 100 ms, czas wygaśnięcia pliku cookie ustawiony na czas trwania sesji | Sprawdza, czy kod śledzenia Hotjar może używać plików cookie. Jeśli może, ustawiana jest wartość 1. Usuwany prawie natychmiast po utworzeniu. Typ danych boolean true/false. | |
_hjLocalStorageTest | / | Cookie | Poniżej 100 ms | Sprawdza, czy Hotjar Tracking Code może korzystać z Local Storage. Jeśli może, ustawiana jest wartość 1. Dane przechowywane w _hjLocalStorageTest nie mają czasu wygaśnięcia, ale są usuwane niemal natychmiast po ich utworzeniu. Typ danych boolean true/false. | |
_hjSessionStorageTest | / | Cookie | Poniżej 100 ms | Sprawdza, czy kod śledzenia Hotjar może korzystać z Session Storage. Jeśli może, ustawiana jest wartość 1. Dane przechowywane w _hjSessionStorageTest nie mają czasu wygaśnięcia, ale są usuwane niemal natychmiast po ich utworzeniu. Typ danych boolean true/false. | |
_hjIncludedInPageviewSample | / | Cookie | 2 minuty, przedłużany co 30 sekund | Ustawienie określające, czy użytkownik jest uwzględniony w próbkowaniu danych zdefiniowanym przez limit odsłon witryny. Typ danych boolean true/false. | |
_hjIncludedInSessionSample_{site_id} | / | Cookie | 2 minuty, przedłużany co 30 sekund | Ustawienie określające, czy użytkownik jest uwzględniony w próbkowaniu danych zdefiniowanym przez dzienny limit sesji witryny. Typ danych boolean true/false. | |
_hjAbsoluteSessionInProgress | / | Cookie | 30 minut, wydłużony w zależności od aktywności użytkownika | Służy do wykrywania pierwszej sesji odsłony użytkownika. Typ danych boolean true/false. | |
_hjTLDTest | / | Cookie | - | Próbujemy przechowywać plik cookie _hjTLDTest dla różnych alternatywnych podciągów URL, aż do niepowodzenia. Umożliwia nam próbę określenia najbardziej ogólnej ścieżki pliku cookie do użycia zamiast nazwy hosta strony. Oznacza to, że pliki cookie mogą być współdzielone w subdomenach (w stosownych przypadkach). Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany. Typ danych boolean true/false. | |
_hjClosedSurveyInvites | / | Cookie | 1 rok | Ustawiane, gdy użytkownik wchodzi w interakcję z modalem zaproszenia do ankiety. Zapewnia, że to samo zaproszenie nie pojawi się ponownie, jeśli zostało już wyświetlone. Lista identyfikatorów ankiet, zakodowanych w adresie URL. | |
_hjDonePolls | / | Cookie | 1 rok | Ustawiane, gdy użytkownik wypełni ankietę na miejscu. Zapewnia, że ta sama ankieta nie pojawi się ponownie, jeśli została już wypełniona. Lista identyfikatorów ankiet, zakodowanych w adresie URL. | |
_hjMinimizedPolls | / | Cookie | 1 rok | Ustawia, kiedy użytkownik minimalizuje ankietę w witrynie. Zapewnia, że ankieta pozostaje zminimalizowana, gdy użytkownik porusza się po witrynie. Lista identyfikatorów ankiet, zakodowanych w adresie URL. | |
_hjShownFeedbackMessage | / | Cookie | 1 dzień | Ustawiane, gdy użytkownik zminimalizuje lub zakończy widżet opinii. Zapewnia, że widżet opinii zostanie załadowany jako zminimalizowany, jeśli użytkownik przejdzie do innej strony, na której jest ustawiony na wyświetlanie. Typ danych logiczna prawda/fałsz. | |