Inteligencja emocjonalna (IE) to zdolność do rozpoznawania, rozumienia i zarządzania własnymi emocjami oraz emocjami innych osób. W ostatnich latach zyskała na znaczeniu, ponieważ coraz więcej badań wskazuje na jej kluczową rolę dla naszego sukcesu życiowego i zawodowego. W tym artykule przyjrzymy się temu, czym dokładnie jest inteligencja emocjonalna, jak wpływa na nasze życie oraz w jaki sposób wykorzystujemy ją w naszym codziennym życiu.
Inteligencja emocjonalna została szeroko zdefiniowana przez psychologów Petera Saloveya i Johna D. Mayera jako zdolność do monitorowania emocji własnych i innych osób, rozróżniania między nimi, wykorzystywania tej informacji do przewidywania zachowań oraz do regulacji emocji w celu osiągnięcia celów (Salovey & Mayer, 1990).[1] Autorzy sugerują, że tradycyjne sposoby pomiaru inteligencji (takie jak np. pomiar IQ) nie są w stanie celnie określić uniwersalnych kompetencji danego człowieka, sugerując przy tym, że inteligencja emocjonalna to ważny aspekt inteligencji, który do tej pory nie zwrócił wystarczającej uwagi badaczy. W ramach inteligencji emocjonalnej wyróżnili:
· Świadomość emocjonalną: Umiejętność rozpoznawania i rozumienia swoich własnych emocji oraz emocji innych osób. Obejmuje to identyfikowanie subtelnych wskazówek emocjonalnych, zrozumienie złożonych emocji i rozpoznawanie, jak emocje ewoluują w czasie. Przykładem wykorzystania świadomości emocjonalnej może być sytuacja w której podczas dyskusji dwóch osób jedna z nich porusza kwestie, które ranią uczucia drugiej – rozmówca może dostrzec konsekwencje swoich słów po samym zachowaniu drugiej osoby (komunikacja niewerbalna), nawet jeśli nie wyrazi ona słowami tego, że poczuła się urażona.
· Regulacja emocjonalna: Umiejętność zarządzania i kontrolowania swoich własnych emocji oraz adekwatnej reakcji na emocje innych. Obejmuje to strategie redukcji negatywnych emocji, zwiększania pozytywnych emocji i samoutrzymanie w trudnych sytuacjach. Przykładem zastosowania regulacji emocjonalnej może być kłótnia z partnerem, podczas której trzymamy emocje na wodzy i kontrolujemy to co mówimy, mimo buzujących w nas skrajnych uczuć.
· Wyrażanie emocji: Umiejętność skutecznego komunikowania swoich emocji innym. Obejmuje to komunikację werbalną i niewerbalną, a także zdolność do wyrażania emocji w sposób społecznie właściwy i pomocny. Wiele osób mimo odczuwania olbrzymich emocji, nie są w stanie właściwie wyrazić tego co właściwie czują, do dodatkowo utrudnia rozładowanie napięcia w stresowej sytuacji.
· Wykorzystanie emocji: Umiejętność wykorzystywania emocji do ułatwiania myślenia i rozwiązywania problemów. Obejmuje to wykorzystanie emocji do priorytetyzacji informacji, kierowania uwagi i motywowania działań. Przykładem może być zachowanie kontroli, spokoju i odpowiedniej organizacji pracy przez szefa w pracy, podczas gdy termin zakończenia projektu jest blisko, a wciąż pozostaje dużo do zrobienia.
Później Daniel Goleman, autor bestsellera "Inteligencja emocjonalna", rozszerzył teorię Saloveya i Mayera, dodając, że IE obejmuje również umiejętności takie jak empatia, motywacja, asertywność, kompetencje społeczne i zdolność radzenia sobie ze stresem. Korzystamy z niej w olbrzymiej ilości sytuacji w naszym życiu, a kiedy nam jej brakuje, w pewnych okolicznościach zdarzy nam się to dotkliwie odczuć. Możemy również mieć problemy ze zrozumieniem powodów niektórych wydarzeń, w które zamieszane są emocje. Dzięki wyższej IE jesteśmy w stanie lepiej rozumieć emocje innych osób, co pomaga nam w skutecznym rozwiązywaniu konfliktów, nawet w zalążku. Potrafimy też stonować własne emocje i wykazać empatię, co prowadzi do większego zrozumienia i lepszej komunikacji. Inteligencja emocjonalna pozwala nam również lepiej identyfikować źródła stresu i opracowywać strategie radzenia sobie z nim. Dzięki temu jesteśmy bardziej odporni na jego negatywne wpływy i potrafimy utrzymać równowagę emocjonalną nawet w trudnych sytuacjach. Niezaprzeczalnie również, osoby o wyższej inteligencji emocjonalnej mają lepsze umiejętności komunikacji i empatii, co prowadzi do efektywniejszej współpracy z innymi. Potrafią lepiej dostosować się do potrzeb innych członków zespołu, co z kolei przyczynia się do lepszych wyników pracy grupowej.
Jak widać, ciężko zaprzeczyć olbrzymiemu wpływowi naszej IE na nasze
codzienne funkcjonowanie. Co jeszcze mówią badania naukowe na temat jej wpływu
na nasze życie?
· Metaanaliza „Emotional Intelligence Predicts Academic Performance” pokazuje, że inteligencja emocjonalna ma niewielki do umiarkowanego związek z wynikami w nauce, co oznacza, że studenci z wyższą inteligencją emocjonalną osiągają wyższe oceny i wyniki testów. Związek ten jest silniejszy dla zadań opartych na umiejętnościach związanych z inteligencją emocjonalną, i jest najsilniejszy dla zadań opartych na umiejętnościach związanych z rozumieniem emocji i zarządzaniem emocjami. [2]
· Związki interpersonalne: w analizie „Emotional Intelligence and Interpersonal Relation” stwierdzono, że inteligencja emocjonalna jest silnie związana z jakością relacji interpersonalnych. Osoby o wyższej IE są lepsze w komunikacji, empatii i rozwiązywaniu konfliktów, co przekłada się na bardziej satysfakcjonujące związki z innymi. W łącznie 7 badaniach autorzy zbadali związek między inteligencją emocjonalną a relacjami interpersonalnymi. W badaniach 1 i 2 uczestnicy z wyższymi wynikami inteligencji emocjonalnej osiągali wyższe wyniki w zakresie empatycznego przyjmowania perspektywy i monitorowania siebie w sytuacjach społecznych. W badaniu 3 uczestnicy z wyższymi wynikami inteligencji emocjonalnej osiągali wyższe wyniki w zakresie umiejętności społecznych. W badaniu 4 uczestnicy z wyższymi wynikami inteligencji emocjonalnej wykazywali bardziej konstruktywne i skłonne do wypracowania formy współpracy odpowiedzi wobec partnerów. W badaniu 5 uczestnicy z wyższymi poziomami inteligencji emocjonalnej osiągali wyższe wyniki w zakresie formowania bliskich i uczuciowych relacji. W badaniu 6 wyniki uczestników dotyczące satysfakcji z małżeństwa były wyższe, gdy oceniali swoich małżonków jako osoby o wyższej inteligencji emocjonalnej. W badaniu 7 uczestnicy przewidywali większą satysfakcję z relacji z partnerami opisanymi jako posiadający wysoką inteligencję emocjonalną.
· Sukces zawodowy: W badaniach przeprowadzonych przez Lopes, Grewal, Kadis, Gall i Salovey (2006) stwierdzono, że inteligencja emocjonalna jest kluczowym czynnikiem sukcesu zawodowego. Osoby o wyższej IE mają lepsze umiejętności rozwiązywania problemów, radzenia sobie z sytuacjach stresowych i pracy zespołowej, co prowadzi do większej efektywności i osiągnięć zawodowych.[3]
Co w takim razie możemy zrobić by rozwijać naszą inteligencję emocjonalną?
Niewątpliwie, powinniśmy próbować nauczyć się słuchać innych, a także wyobrażać
sobie ich perspektywę oraz stan psychiczny. Poprzez empatyczną postawę
wpłyniemy pozytywnie na osoby wokół nas, a to spowoduje reakcje łańcuchową,
przez którą i inne osoby powinny spojrzeć na nas bardziej pozytywnie. W
przeciwieństwie do tradycyjnej inteligencji (IQ), która jest uważana za stałą
cechę, inteligencja emocjonalna może być rozwijana i wzmacniana przez całe
życie. W rzeczywistości, niektóre badania sugerują, że szkolenia związane z
rozwojem IE mogą prowadzić do istotnych zmian w poziomie inteligencji
emocjonalnej[4]. Dzięki
wyższej IE jesteśmy lepiej przygotowani do radzenia sobie z wyzwaniami, jakie
stawia przed nami codzienność – warto więc zainwestować czas i wysiłek w
rozwijanie swojej inteligencji emocjonalnej, ponieważ przynosi to korzyści
zarówno dla nas samych, jak i dla osób, z którymi się otaczamy.
Lek. Piotr Suchowierski
[1] Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211. doi:10.2190/dugg-p24e-52wk-6cdg
[2] MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L. E. R., Double, K. S., Bucich, M., & Minbashian, A. (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis.Psychological Bulletin, 146(2), 150–186. https://doi.org/10.1037/bul0000219
[3] Lopes, P. N., Salovey, P., Côté, S., & Beers, M. (2005). Emotion Regulation Abilities and the Quality of Social Interaction. Emotion, 5(1), 113–118. doi:10.1037/1528-3542.5.1.113
[4] Nelis, D., Quoidbach, J., Mikolajczak, M., & Hansenne, M. (2009). Increasing emotional intelligence: (How) is it possible? Personality and Individual Differences, 47(1), 36–41. doi:10.1016/j.paid.2009.01.046
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie może być traktowany jako źródło diagnozy. Nie stanowi on jakiejkolwiek porady medycznej. Pamiętaj, że każdy przypadek jest indywidualny. W przypadku problemów z własnym zdrowiem, celem uzyskania właściwych informacji każdorazowo należy skonsultować się z profesjonalistą.
Autor
Lekarz medycyny, absolwent Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Przyszły psychiatra - aktualnie w drodze do stażu specjalizacyjnego. W wolnych chwilach dużo czasu spędza na uprawianiu sportu i grze na gitarze.
Jaki jest twój styl przywiązania? Czy to wpływa na twój związek? Czy zastanawiał...
Randki przez wieki: Wpływ tradycji i technologii na kształtowanie związków. Rand...
Każdy człowiek robi pewne rzeczy po swojemu. Towarzyszy nam pewien ‘strumień...
psychologicznie.pl
Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje o psychologii i zdrowiu psychicznym
Pliki cookies i prywatność
Używamy plików cookies w celach marketingowych i statystycznych. Korzystamy z nich, aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia użytkownika. W każdej chwili możesz edytować swoje ustawienia plików cookies. Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą polityką prywatności
Pliki cookies i prywatność
Używamy plików cookie, aby pomóc Ci w sprawnej nawigacji i wykonywaniu niektórych funkcji. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje o wszystkich plikach cookie w każdej kategorii zgody. Pliki cookie, które są sklasyfikowane jako „Niezbędne”, są przechowywane w Twojej przeglądarce, ponieważ są niezbędne do umożliwienia podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować, w jaki sposób korzystasz z tej witryny, przechowywać Twoje preferencje oraz dostarczać treści i reklamy, które są dla Ciebie odpowiednie. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją uprzednią zgodą. Możesz włączyć lub wyłączyć niektóre lub wszystkie te pliki cookie, ale wyłączenie niektórych z nich może wpłynąć na jakość korzystania ze strony.
Niezbędne pliki cookies
Niezbędne pliki cookies są wymagane do działania podstawowych funkcji tej witryny. Jest to na przykład zapewnienie bezpiecznego logowania. Niezbędne pliki cookies nie przechowują żadnych danych osobowych.
Cookie |
Domena | Ścieżka | Typ | Ważność |
Opis |
---|---|---|---|---|---|
XSRF-TOKEN | psychologicznie.pl | / | Niezbędne |
2 godziny |
Ten plik cookie został napisany, aby pomóc w bezpieczeństwie witryny w zapobieganiu atakom typu Cross-Site Request Forgery. |
_GRECAPTCHA | www.google.com | /recaptcha | Niezbędne | 6 miesięcy |
Google reCAPTCHA ustawia niezbędny plik cookie (_GRECAPTCHA) podczas wykonywania w celu zapewnienia analizy ryzyka. |
_GRECAPTCHA cookie was first detected on: https://psychologicznie.pl/ | |||||
PHPSESSID | psychologicznie.pl | / | Niezbędne | Sesja | Plik cookie generowany przez aplikacje oparte na języku PHP. Jest to identyfikator ogólnego przeznaczenia używany do obsługi zmiennych sesji użytkownika. Zwykle jest to liczba generowana losowo, sposób jej wykorzystania może być specyficzny dla witryny, ale dobrym przykładem jest utrzymywanie statusu zalogowania użytkownika między stronami. |
__stripe_mid | .psychologicznie.pl | / | Niezbędne | 1 rok |
This cookie is associated with Calendly, a Meeting Schedulers that some websites employ. This cookie allows the meeting scheduler to function within the website. |
__stripe_sid | .psychologicznie.pl | / | Niezbędne | 30 minut | This cookie is associated with Calendly, a Meeting Schedulers that some websites employ. This cookie allows the meeting scheduler to function within the website. |
psychologicznie_session | psychologicznie.pl | / | Niezbędne | 2 godziny |
|
m | m.stripe.com | / | Niezbędne | 13 miesięcy |
|
lastplace | psychologicznie.pl | / | Niezbędne | 1 dzień |
Analityczne pliki cookies
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje na temat wskaźników, takich jak liczba odwiedzających, współczynnik odrzuceń, źródło ruchu itp.
Cookie |
Domena | Ścieżka | Typ | Ważność |
Opis |
---|---|---|---|---|---|
_ga | .google.com | / | Analityczne |
2 lata | Służy do rozróżniania użytkowników. |
_ga_"identyfikator-kontenera" | .google.com |
/ | Analityczne | 2 lata | Służy do przechowywania stanu sesji. |
_hjSessionUser_{site_id} | / | Cookie | 1 rok | Ustawiany, gdy użytkownik po raz pierwszy wyląduje na stronie. Utrwala identyfikator użytkownika Hotjar, który jest unikalny dla tej witryny. Hotjar nie śledzi użytkowników w różnych witrynach. Zapewnia, że dane z kolejnych wizyt w tej samej witrynie są przypisywane do tego samego identyfikatora użytkownika. Typ danych JSON. | |
_hjid | / | Cookie | 1 rok | Jest to stary plik cookie, którego już nie ustawiamy, ale jeśli użytkownik ma go niewygasłego w swojej przeglądarce, ponownie wykorzystamy jego wartość i przeniesiemy do _hjSessionUser_{site_id}. Ustawiany, gdy użytkownik po raz pierwszy wyląduje na stronie. Utrwala identyfikator użytkownika Hotjar, który jest unikalny dla tej witryny. Zapewnia, że dane z kolejnych wizyt w tej samej witrynie są przypisywane do tego samego identyfikatora użytkownika. Typ danych UUID. | |
_hjFirstSeen | / | Cookie | 30 minut, wydłużony w zależności od aktywności użytkownika | Identyfikuje pierwszą sesję nowego użytkownika. Używany przez filtry nagrywania do identyfikacji nowych sesji użytkowników. Typ danych boolean true/false. | |
_hjHasCachedUserAttributes | / | Cookie | - | Umożliwia nam sprawdzenie, czy zestaw danych w elemencie _hjUserAttributes Local Storage jest aktualny, czy nie. Typ danych boolean true/false. | |
_hjUserAttributesHash | / | Cookie | 2 minuty, przedłużany co 30 sekund | Pozwala nam dowiedzieć się, kiedy dowolny atrybut użytkownika uległ zmianie i wymaga aktualizacji. Typ danych Content hash. | |
_hjSession_{site_id} | / | Cookie | 30 minut, wydłużony w zależności od aktywności użytkownika | Przechowuje bieżące dane sesji. Zapewnia, że kolejne żądania w oknie sesji są przypisywane do tej samej sesji. Typ danych JSON. | |
_hjSessionTooLarge | / | Cookie | 1 godzina | Powoduje, że Hotjar przestaje zbierać dane, jeśli sesja staje się zbyt duża. Określane automatycznie przez sygnał z serwera, jeśli rozmiar sesji przekroczy limit. Typ danych boolean true/false. | |
_hjSessionResumed | / | Cookie | - | PUstawienie, kiedy sesja/nagranie jest ponownie łączone z serwerami Hotjar po zerwaniu połączenia. Typ danych boolean true/false. | |
_hjCookieTest | / | Cookie | Poniżej 100 ms, czas wygaśnięcia pliku cookie ustawiony na czas trwania sesji | Sprawdza, czy kod śledzenia Hotjar może używać plików cookie. Jeśli może, ustawiana jest wartość 1. Usuwany prawie natychmiast po utworzeniu. Typ danych boolean true/false. | |
_hjLocalStorageTest | / | Cookie | Poniżej 100 ms | Sprawdza, czy Hotjar Tracking Code może korzystać z Local Storage. Jeśli może, ustawiana jest wartość 1. Dane przechowywane w _hjLocalStorageTest nie mają czasu wygaśnięcia, ale są usuwane niemal natychmiast po ich utworzeniu. Typ danych boolean true/false. | |
_hjSessionStorageTest | / | Cookie | Poniżej 100 ms | Sprawdza, czy kod śledzenia Hotjar może korzystać z Session Storage. Jeśli może, ustawiana jest wartość 1. Dane przechowywane w _hjSessionStorageTest nie mają czasu wygaśnięcia, ale są usuwane niemal natychmiast po ich utworzeniu. Typ danych boolean true/false. | |
_hjIncludedInPageviewSample | / | Cookie | 2 minuty, przedłużany co 30 sekund | Ustawienie określające, czy użytkownik jest uwzględniony w próbkowaniu danych zdefiniowanym przez limit odsłon witryny. Typ danych boolean true/false. | |
_hjIncludedInSessionSample_{site_id} | / | Cookie | 2 minuty, przedłużany co 30 sekund | Ustawienie określające, czy użytkownik jest uwzględniony w próbkowaniu danych zdefiniowanym przez dzienny limit sesji witryny. Typ danych boolean true/false. | |
_hjAbsoluteSessionInProgress | / | Cookie | 30 minut, wydłużony w zależności od aktywności użytkownika | Służy do wykrywania pierwszej sesji odsłony użytkownika. Typ danych boolean true/false. | |
_hjTLDTest | / | Cookie | - | Próbujemy przechowywać plik cookie _hjTLDTest dla różnych alternatywnych podciągów URL, aż do niepowodzenia. Umożliwia nam próbę określenia najbardziej ogólnej ścieżki pliku cookie do użycia zamiast nazwy hosta strony. Oznacza to, że pliki cookie mogą być współdzielone w subdomenach (w stosownych przypadkach). Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany. Typ danych boolean true/false. | |
_hjClosedSurveyInvites | / | Cookie | 1 rok | Ustawiane, gdy użytkownik wchodzi w interakcję z modalem zaproszenia do ankiety. Zapewnia, że to samo zaproszenie nie pojawi się ponownie, jeśli zostało już wyświetlone. Lista identyfikatorów ankiet, zakodowanych w adresie URL. | |
_hjDonePolls | / | Cookie | 1 rok | Ustawiane, gdy użytkownik wypełni ankietę na miejscu. Zapewnia, że ta sama ankieta nie pojawi się ponownie, jeśli została już wypełniona. Lista identyfikatorów ankiet, zakodowanych w adresie URL. | |
_hjMinimizedPolls | / | Cookie | 1 rok | Ustawia, kiedy użytkownik minimalizuje ankietę w witrynie. Zapewnia, że ankieta pozostaje zminimalizowana, gdy użytkownik porusza się po witrynie. Lista identyfikatorów ankiet, zakodowanych w adresie URL. | |
_hjShownFeedbackMessage | / | Cookie | 1 dzień | Ustawiane, gdy użytkownik zminimalizuje lub zakończy widżet opinii. Zapewnia, że widżet opinii zostanie załadowany jako zminimalizowany, jeśli użytkownik przejdzie do innej strony, na której jest ustawiony na wyświetlanie. Typ danych logiczna prawda/fałsz. | |